Monday, March 28, 2016

HANDKE YOU TUBE DRAMA PERFORMANCES

FALSCHE BEWEGUNG/ WRONG MOVE
https://www.youtube.com/watch?v=tHmaaOEBek0


SUBDAY BLUES/ UNTERTAGSBLUES
https://www.youtube.com/watch?v=JkLLr7mVwr8
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KASPAR http://www.staatstheater-wiesbaden.de/programm/spielplan/menue-schauspiel/kaspar-schauspiel/2127/?select=video
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baumschatten
http://swrmediathek.de/player.htm?show=4f41dd50-fca8-11e5-94e5-0026b975e0ea
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ARANJUEZ
https://www.youtube.com/watch?v=PTOkjA18eq8
=====================
PUBLIKUMSBESCHIMPFUNG
https://www.youtube.com/watch?v=fhpWD2WNkR4
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SELF-ACCUSATION
https://www.youtube.com/watch?v=a8Zi0XUCeOM
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LEFT-HANDED WOMAN
https://www.youtube.com/watch?v=eR8qMihb3aw
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Kaspar
https://www.youtube.com/watch?v=SdlEfY-ahRs
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ART OF ASKING/ KUNST DES FRAGENS
http://www.suhrkamp.de/theater_medien/das_spiel_vom_fragen_oder_die_reise_zum_sonoren_land-peter_handke_101160.html


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STUNDE/ HOUR
https://www.youtube.com/watch?v=vKB71jXSwJk

https://www.youtube.com/watch?v=zdajSce8mFU
=======================
STURM
https://www.youtube.com/watch?v=n17n6T0_n-8
-------------
http://www.schauspielhaus-graz.com/play-detail/immer-noch-sturm
=================
 bis das der tag
https://www.youtube.com/watch?v=W6QjMyn5xjE
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DOERFER/ VILLAGES
https://www.youtube.com/watch?v=rJTP-nxN6wg

https://www.youtube.com/watch?v=KVwRKRCWCl0

http://www.franceinter.fr/evenement-par-les-villages-de-peter-handke

http://www.rfi.fr/france/20130707-avignon-par-les-villages-mots-nordey-handke-ouvrent-festival-cour-honneur-stanislas-nordey/


http://www.philomag.com/lepoque/breves/par-les-villages-de-peter-handke-les-chants-de-lemancipation-8432
=====================
HISTOIRE DE L'ENFANT 
http://www.ina.fr/video/I08011409
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WINGS OF DESIRE/ HIMMEL UEBER BERLIN
https://www.youtube.com/watch?v=dwo122meoAA

https://www.youtube.com/watch?v=-U9kjN5ISDQ







Saturday, March 19, 2016

T.O.C. of A HANDKE HAPPENING - Roloff Assaying his Dramas

A HANDKE HAPPENING - ASSAYING HIS DRAMAS

CONTENT:

1)IN LIEU OF AN INTRODUCTION
A playful piece on translating the early plays & part of the Postscript to Walk About the Villages.

2) ACTIVIST HAPPENINGS: HANDKE LECTURES & OBERENDER & KLAUS COMMENTARY  




3) HOW LAKE CONTANCE WORKS:
&

4] W.A.T.VILLAGES: Postscript in the published version Ariadne Press
In part also @:
http://www.handketrans.scriptmania.com


5) VOYAGE BY DUGOUT:



6) DIRECTORS TAKE ON STORM STILL:

7) Aranjuez & Sunders & La Cuisine, Subday Blues:





8)  DIRECTORS OF INNOCENTS & ROUND UP




Thursday, March 17, 2016

directors's-take on Handke's UNSCHULDIGE-INNOCENTS

 WORK IN PROGRESSS... THE OPENING =A= + =B= + =C= +D  sections of appr. 7  OF THE PIECE are POSTED NOW, APRIL 23/ may 15






http://handke-drama.blogspot.com/2016/03/directorss-take-on-handkes-unschuldige.html

photo album



Michael Roloff, Spring 2016
THINKING ABOUT DIRECTING
in my mind,
like so many other Handke plays,
e.g.
WALK ABOUT THE VILLAGES

his 2016 Day-Dream-Fantasy Play
Ich & Die Unschuldigen/ The Not-So-Innocent Innocents & I & the Unknown Woman on the Country Road






=A=
makes me say, at once, that
THE NOT SO INNOCENT INNOCENTS ON THE COUNTRY ROAD
as which one might translate the title,
if you just leaf around it
to intrigue yourself,
is a
MANIFEST, A DEMONSTRATION
of Handke’s
JOY IN LANGUAGE
At moments
all his baby tongues
are wagging as though freshly born
in masterly virtuoso fashion.
E.G.:
Eine Schlangenhaut, von gestern. Ja, dem grossen Bogen! Aufrauschen der Sommerbaume, Rauschen des Sommers. Anbrausen der Herbstbaume, Brausen des Herbstes, Ansausen der Winterbaume, Sausen des Winters. Die summende Luft ueber der StraBe, wie ueber Prosperos Insel - Der Weg ist das Ziel: B1oedsinn. Herrliche Weglosigkeit, endlich. Wie erfuellt du bist von all dem Nichts und wieder Nichts auf und an der LandstraBe. Wie aber haltst du's mit unsereinem? Nichts als Grillen, Libellen, Schachtelhalme, Zuchtwiesel, Zuchtbrennessel, Zuchtloewenzahn, wilde Kresse, wilde Aepfel, wilder Spargel, Wildsauerampfer, Wildreis, Wildsaue. 0 Wildnis. Kann es nicht sein, dass deine Grille mit ihrem Zirpen sagen will: »1ch toete dich!«, und dass die Wolfe heulen und der Tiger knurrt aus Liebeskummer oder aus Verlassenheit? Und dass die Kater so keifen und die Elstern so kreischen, weil sie einen Ansprechpartner suchen?

That was my experience just leafing around in the piece, a dog sniffing around - I am accustomed to read Handke’s texts about half a dozen times prior to commenting. Preferably translating them: ONLY AFER YOU HAVE TRANSLATED A TEXT MAY YOU COMMENT AND CRITIZICE! – AH, WOULDN’T THAT BE AN ADVANCE! BE GOOD FOR TREES!

    Meanwhile I have read the first third as far as page 45 a number of times and have some comments below on that sequence.

Just looking at the joy Handke takes in language I realize once again that the Wounded Ultra-Loved-Child, surrogate beneficiary bastard of his mother Maria Sivec’s               huge quantum of love, foists, transmits, is the agent, the transmitter of this love via         the love of writing, of language,   via his childhood wound of the need to write
(which our young genius practiced like a violinist)
 to become the greatest of rarities,
a Shakespearean talent.
who
in
COUNTRY ROAD
 (as PROSPERO)
magicks the Scene:
Kommen lassen. Anfliegen lassen. Trauemen lassen. Helltraumen. Umfassend, traumen. Verbindlich! Freitraumen. Wen? Mich? Uns? Traumtanzen lassen. Gestalten lassen. Umgestalten lassen. Aufeinandertreffen, lassen. Wen mit wem aufeinander treffen lassen? Wen gegen wen? Kommen lassen erst einmal die Szenerie: Und da kommt sie, da erscheint sie, da fliegt sie mich an, da erstreckt sie sich, die Landstrajfe, vorderhand leer.
WHICH IS WHY MY SCENIC DESIGNER WOULD STAGE THE PLAY, A FANTASY, AS ARISING OUT OF ON TOP OF A HEAD
So sehe ich es, so erscheint es mir 
   AS THE COUNTRY ROAD
For stretches, once the machinery has been firmed down in accustomed Handke carpentry fashion he engages in such folderol that momentarily you become apprehensive that matters on the country road have become thoroughly anarchic, and a director, even just a reader, needs to step back to ascertain where the writer has put one’s mind.
In other words, though the approach is methodical, the surface happenings are exorbitant.
 Let me also say Right off the Bat   that I think                     The Not-So-Innocent Innocents       is a terrific LESE DRAMA except at the few moments when it is not:   
          It opens with the above bang and then segues into stage directions
Und indem ich mir das laut vorerzahle, ist die Strasse auch schon bevoelkert mit mir, der ICH am Rand der Strasse daherschlendere, mit ausgreifenden, epischen Schritten, vorderhand allein. Allein, bevoelkernd? So sehe ich es, so erscheint es mir, in meinem Ausschreiten unter einem grossen Himmel welcher den Fruehling ausstrahlt, wieder einen Fruehling, noch einen Fruehling, in meinem zeitweisen Mich-ummich-selber-Drehen, Innehalten, Ruckwarts- und Vorangehen.   
 STAGE DIRECTIONS THAT ARE PART OF THE SPOKEN TEXT!!!
Isn’t that something!
Doesn’t that make matters clear!?
At least at the opening of a text, a happening that accumulates contradictions and obscurities as it goes along.
All major Handke plays since the 1982  WALK ABOUT THE VILLAGES (1) are great LESE DRAMAS - Handke, the youthful reader of the dramatic literature that is not to be seen in performance, is quite the realist later in life, knowing that his own won’t be much performed, he makes matters easier for the readers to take flight as the imagination stages them.    
I can see why Klaus Peymann, who directed the Burg Theater premiere in Spring 2016 (2,) had little choice but to make cuts so as not to overwhelm that audience (3), something  that I don’t see happening for a reader
(nor for an audience that doesn’t mind living on country time while on a country road!)

 who, however, may note that some sections are a bit redundant, even tedious (4): for, at 140 text pages & 30+  k words this INNOCENTS, staged, would be a five-hour event.  Here is the sequence in broad strokes of just the first 20 some pages of text


 =B=
It is useful, I think, for the sequence of scenes to reveal how the play develops:

1)   THE “I” introduces himself
SPRING DAY
2)   THE ROAD, celebrated
3)   THE FIRST INNOCENT, who treats the “I” indifferently.
4)   THE UNKNOWN INNOCENT WOMAN BY HERSELF – Moureau!? A toughie!
5)   Then a series of INNOCENTS, greeting non greeting, an increase quantitatively from # 3. (Step by Step, gradually, though there is so much going on on the surface that you don’t necessarily see the girding.)
6)   A) The “I” mimics the INNOCENT S and refuses to stop himself from being nasty, and (B) has his mother’s voice berating him for that. 
7)   Now a series of INNOCENTS approach. The I walks to greet them… and for the first time real continuous interaction transpires which eventuates in several interchanges, satiric, between the “I” and INNOCENT personages. The “I” DOPPELGAENGER, too, has shown his? Its? Mirror face. It is a busy text that has numerous wrinkles. Not just the DOPPEL-GAENGER, but talking to himself, to his mother’s voice. Even reading it – and Handke makes the reading as easy as he can, it takes a bit of doing to keep in mind the growing number of balls the jongleur puts into play.
8)    



 In what sense is this dramatic, is there any kind of dramatic interaction, or is a lot of this merely illustrative is a question that is starting to haunt me. About one third of the way through the play the pattern on which it is developing begins to manifest itself. The initial encounter with an INNOCENT or two now issues in a thorough engagement with the I, a host of minutiae on both parts becomes evident, plus some wonderful exorbitant riffs on what a TRUE COUNTRY ROAD is & and a number of exchanges between the “I” and INNOCENT personages & some bantering exchanges where the “I” feels it/he is the loser in the argumentation. With respect to the to and fro and arguing between the “I” and the INNOCENTS & their representatives I the translator of Handke’s early 70s THEY ARE DYING OUT have the sense of deep reminiscence how Handke conducts these altercations on stage, but here the INNOCENTS out-argue the “I” that might be the dominant Herr Quitt of DYING OUT, or that is how he feels, worn out, yet ready for another attack, like the business folk in DYING.                             But I can see that if the text is done in its entirety, country time would prevail in the theater, nice and slow, at least five hours!  Also a few instances where the language goes flat for me! Or have I lost touch with German? I can see why if one is young might walk at those moments. Quite a few exorbitancies from the “I” – Handke is having fun and the audience could, too, under the right circumstances.


Geht auf den Elysischen Feldern. Geht auf dem Broadway, geht auf der Via Veneto. Begeht die Nanga-Parbat- und die Anakonda- und sonstwie leuchtenden Pfade. Bevoelkert die Dschungel-schlupfwege von Laos bis Mosambik. Geht dem Chemin des Dames nach und dem Camino de Santiago de Compostela. Nur: Geht woanders. Oder geht anders. Geht, wie es dem Weg hier entspricht. Geht, wie es meiner alten Uberlandstrasse zukommt und zusteht. Wie es auf ihrem Untergrund und in ihrem Lichte schon und recht ist.


Das ist die Strasse, auf der noch nie ein Heer marschiert ist, weder ein geschlagenes, geschweige denn ein siegreiches. Das ist die Strasse, wo noch keine Fahne geweht hat, ausgenommen die des blauen Himmels, der Wolken, des Wetterleuchtens
und des Schnees. Kein Modephotograph hat hier je ein Mannequin photographiert. Keine Oldtimer sind hier dahingezuckelt. Keine Radrundfahrt, und schon gar nicht die Tour de France, ist hier vorbei geteufelt. Kein Seniorenwanderblock
hat hier den Stahlwanderstock zum Klingen und Zymbeln gebracht. Kein Lokalpolitiker hat hier seine Wahlzettel verteilt, kein Weltpolitiker ist hier mit dem Hubschrauber gelandet, kein Papst hat hier die Asphaltreste gekuesst. Keine
Menschenkette absolviert hier ihre Mahnwache. Kein Dichter wandelt hier fUr Film und Fernsehen. Kein Festival hier, weder On noch Off ... Kein Volkszahler verirrt sich hierher.
Kein StraBentheater trommelt hier Zuschauer zusammen. Keine Andenschalmeien erschallen hier, keine bulgarischen Frauen, keine korsischen Polyphonien, keine bretonischen
oder schottischen Dudelsacke, keine Baskenland-Stimmen, keine gregorianischen Chorale der Schweigemonche von Montserrat, Guadalupe oder Heiligenkreuz, kein tibetanisches Tempeltroten und -tuten. Hochstens einmal im Jahr eine Maultrommel.
On page 52 there ensues one of the most important long monologues. The “I” regrets having mistaken one of the females among the INNOCENTS for the “Diotima” type that he’s been longing for all these years! He also regrets supposedly losing his argument to the INNOCENTS – and here a comment from the ancien Handke translator in me: there are some deja vues, (though no sense of danger overcome)  reminiscences of older Handke plays that occasionally arise through a host associations. The first was when the first UNKNOWN WOMAN, the Toughy, the Jeanne Mareau type as I think of her, address the “I” – it was the way the Prodigal Son is addressed in WALK ABOUT THE VILLAGES, those very short sentences, those specific recriminatory descriptions. The second just passed and is being regretted: the argumentation between the “I” and the INNOCENTS about the COUNTRY ROAD reminds the translator, as I mention above, of THEY ARE DYING OUT & the numerous arguments between QUITT & THE BUSINESSMEN & PAULA TAX, and here Quitt seems to be the LOSER! Who feel that the ground under his feet has been talked away, and then launches into a beautiful long monologue of regret about all that has passed

Doch auch wenn der Ort von selber verschwunden ist, ohne mein Zutun, war mein Gedanke jeweils: Recht so. Und sogar, wenn mein Ort vernichtet worden ist durch Menschenhand: Es ist mir recht geschehen, oder ueberhaupt: Recht geschehen! Von einem Ort nach dem andern bin ich ein Leben lang vertrieben worden, ausgetrieben auch die Erinnerung an ihn – dass die Erinnerung ein Paradies sein soil, aus dem man nicht vertrieben werden kann: was fur ein Bloedsinn! -, und jedesmal habe ich dazu genickt, wenn auch mit schwerem Kopf: So ist es. So hat es zu sein. Recht so. Es ist mir gegeben worden. Es ist mir genommen worden. Das Woertchen »es« sei gelobt in Ewigkeit. Und jetzt stehe ich also auch hier, hier an dem letzten mir verbliebenen Ort, auf verlorenem Boden. Oder? Das droht mir jedenfails, oder? Nein! Noch gibt es ihn, den Ort, die Strasse, noch fuehle ich sie unter meinen Fuessen, wie war doch das Wort? nahrhafter denn je. ICH stampfe auf Von hier gehe ich nicht mehr freiwillig weg. Genug Exil. Genug Fremde. Fremd zu sein: Kein Schicksal! Ich erklaere euch den Krieg, ihr Unschuldigen. Ich sage euch den Kampf an. Oder ich leiste euch zumindest Widerstand…

Ah, wenn doch wenigstens die
Verbrecher von anno dazumal die Landstrasse wieder unsicher
machten statt der Unschuldigen von heutzutage. Was waren das doch fur Zeiten, als meine Vorfahren sich hier in acht nehmen mussten vor Strauchdieben, vor Wegelagerern,
vor Strassenraubern, Totschlaegern, Vergewaltigern. Unsterblich im Einzugsbereich der Strasse die Episode, als eine regelrechte
Moerderbande hier wirtschaftete - noch jetzt nebenjedem zweiten oder dritten ehemaligen Kilometerstein ein Gedenkstein fuer einen Ermordeten, an einer Stelle gar fuer eine ganze, samt den zwoelf Kindern hingemetzelte Famille -, zu schweigen von dem Tag meiner Geburt, als, laut der Mutter, die bis zuletzt noch auf den Feldern arbeitete, auf der Strasse der Konvoi vorbeifuhr, in dem einen offenen
Wagen der Erzboesewicht, fur den, wie fur seine Nachfolger, inzwischen der Terminus »Menschheitsfeind« umlauft
- Nachfolger? nein, keinen! nur noch Unschuldige! -, und bei dessen Anblick die Mutter dermassen erschrak, daB mitten im Weizensicheln die Wehen einsetzten - Schreck, der immer noch in mir steckt - gut und recht so.


Funny I find that Peymann then claims - after all these years of ten Handke premieres - to have no idea what a Lesedrama is! (5) 
      One reviewer, from Die Zeit, (6) objects to the cuts, claiming they disabled appreciation of the whole of what Handke meant to achieve with a performance.
Der für Handkes Schreiben (und wohl auch für seine Person) entscheidende Konflikt zwischen liebender Weltanschauung und zorniger Weltabscheu ist der Motor des Stücks: Man hört sein Dröhnen und Brausen in den Worten seines Protagonisten. Leider wird dieser Motor von Peymanns Inszenierung so brutal gedrosselt, dass er nur noch wimmert. Aus der Darstellung innerer Kämpfe wird fahle Illustration. Handkes Suaden, die vom Verlust einer Welt handeln, sind nun, auf der Burg-Bühne, nichts anderes als Klagen darüber, dass es nicht mehr so sei, wie es angeblich mal war: Wo früher Geselligkeit war, stehen heute blinde Handy-Idioten am Wegrand. Wo früher Bildung den Menschen Freiheit verschaffte, da dient Bildung dem Deppen von heute dazu, es in Quiz-Situationen möglichst weit zu bringen. Die allgemeine Banalisierung, Verflachung, die die Inszenierung beklagt, vollzieht sie selbst: an diesem Stück, das sie so halb uraufführt…. Größtes Problem der Inszenierung: Es ist beim großzügigen Streichen von Text die Struktur des ganzen Stücks verloren gegangen. Die Unschuldigen … besteht einerseits aus laut zu sprechenden Passagen (vor allem Monologen), andererseits aber aus nach innen geflüstertem beziehungsweise gedachtem Weltkommentar, Ich-Kommentar: So vehement der Protagonist nach außen flucht und schäumt, so skrupulös notiert er in seinem Inneren, was geschieht, geschah, geschehen könnte. Dieses innere ICH ist wie ein Gebüsch, worin einer sich am Rand seiner Straße vor der Welt, die er angeblich verachtet, sehr wachsam verbirgt: kein Heckenschütze, sondern eigentlich ein Hecken-Denker. An diesem Gegensatz der Sprechweisen, dieser Aufspaltung in den dramatischen Rappelkopf und den allerzartesten, lupenfeinsten Weltbetrachter, scheitert die Aufführung: Ihm hält sie nicht stand, ihn verleugnet sie schlicht.
 Aside Kuemmel’s observations on the performance which I cannot judge because I have not seen Peymann’s work, there is something to the Kuemmel approach that affords entry into the piece.
Der für Handkes Schreiben (und wohl auch für seine Person) entscheidende Konflikt zwischen liebender Weltanschauung und zorniger Weltabscheu ist der Motor (9)
See
&
for a collection of just about all reviews of the play & the premiere on which accumulation I will comment sometimes specifically below.
But is Handke (who at boarding school was so nauseated by his fellow students that he hid out in the shithouse (10)), the only one who feels such disgust, such a surfeit? which is what elicits nausea’s nervous system? Handke, the fellow with the best hunting dog’s nose, the best bat’s ear, the eagle eye? The only one with this conflict? If disgust with others can be found to be a generalized if less debilitating condition, acknowledgment, awareness of such might be one important factor to keep in mind in an empathic production! Complicity! Not only sociability but asociability! In a while I will enumerate the appearance of these INNOCENTS, are they a group of mere SHEEPLES? 
     Yet one other factor, implication that the valuable Kuemmel does not address, quietly elides, is the defensiveness of this inner-world protecting aggressiveness,
(Georgy Lukacs, author of the famous formulation about German poet’s proclivity for                         “machtgeschuetzte Innerlichkeit”     (Inwardness safeguarded by Might)                             is quoted in the play!”
 as well as of course the ramifications of Handke’s “inner-world outer-world” procedure.
The play in its entirety indeed can be regarded as a manifest of an interior conflict.
 SEE
for a demonstration of what a successful poem, back in the 60s Immerworld-Outerworld time in Berlin, can be for the anxiety-ridden poet
 The world is too much with him, he walks, he writes, he takes notes, he calms down, a profound intra-psychic transaction.
But of course the innerworld-outerworld equation will be a far more complicated one than that of a young author.
Hubert Spiegel in the FAZ fails to note the conflict that Kuemmel is hip to & merely accuses Handke of being the usual lover of a generalized humanity but at heart misanthropic. Spiegel, in finding INNOCENT a far lesser play than the preceding STILL STORM, also fails to note that the two works are simply different in kind, and though INNOCENT may not be a successful or great play (we shall see), that kind of comparison does not apply in an instance of different in kinds, at least not for a serious reviewer, who might have noted that over the years the so productive Handke does not repeat himself, but at most develops certain ways of writing to their formal limits (e.g. the manner in which TRACES OF THE LOST develops out of HOUR WE KNEW NOTHING OF EACH OTHER). And INNOCENTS which notes the time line 2013-2015 was two years in the writing, longer in the gestation I would think.
According to the playwright, one initial impulse for the work was a polemic, perhaps the brief PUBLIC INSULT-like series of ambiguous insults is a remnant thereof
1hr ... ewig Heutigen! ... 1hr ... halblustigen Unernsten .. .
1hr ... Unberuehrbaren ... 1hr ... Unbesiegbaren ... 1hr .. .
Unbeleckten ... 1hr ... Unablenkbaren ... 1hr ... Unguten! ... 1hr ... unlieben ... Bisschen! ... 1hr ... Unansprechbaren und Unerreichbaren ... 1hr ... ihr ... Unzugaenglichen ...
1hr ... ihr ... ihr ... Unerreichbaren! ... 1hr ... Unueberraschtrn
As to the many matters – some mere irritants, other more profound matters that bug and exercise the              Big “I” see anon to their enumeration and my comments.
Since I have not seen Peymann’s work I have no way of judging whether Kuemmel’s objection really applies, whether the wrong over-cutting diminished the experiencibility                     of the text, and Peymann has not replied to my request to let me have an enumeration, or sent me a copy of his working script. Some cuts are pretty obvious, to me, the end of the piece has some obvious longeurs, e.g. the inter-changes between the “Indian Chief”/CAPO (a leader of the Innocents) & the “I” , the “I”/Ich being the most obvious to me.
But WOW! how the piece presents itself, how it hurtles on stage (an “I” that informs the reader that it is split between a narrator and a dramatist) very truthful in that respect of what a playwright is and does, no need (as so many of the numerous reviews do), to hint at whatever splits may be Peter Handke’s personal liability or fortune:        as playwright or rather as composer of texts to be played on a stage, Handke is pretty whole and undivided especially here when he is so up-front about what he appears to be about: here, a dramatic innovation and elaboration of one person         stand-up performance drama, not what you would expect from Handke although he did venture far more modestly, and also at tedious length where tedious monotonousness did not produce anything worthwhile for me in this instance, in that direction with his
Year 2000
Stand-up-drama
SUBDAY BLUES
  http://handke-drama.blogspot.com/2010/06/untertags-blues-subday-blues.html


=C=
I had planned to open this piece with a discussion about the development of Handke’s re-introduction - starting with his early 80s WALK ABOUT THE VILLAGES via the half dozen long serious works that bring us to the 2015 INNOCENTS (7) - of alternating discourse – in lieu of dialogue -  but     that is a long piece by itself and is in the making: so let me just say that, meanwhile, and a 35 year meanwhile no matter how fresh, Handke has relented a bit from VILLAGE’s exclusive use of these longish dialectical speeches (e.g. 11) & has become more adept at carpentry fittings & also employs brief sections of the more customary forms of stage dialogue,

EINER AUS DEM ENSEMBLE: Die Geschichte kommt mir bekannt vor.

Und weiter

EIN ANDERER:Noch so eine Mutter-Vater-Geschichte?

Und weiter

ICH: Das ist der Weg, auf dem ich an einem anderen fruehen Morgen
an der Hand meines GroBvaters –

EINER AUS DEM ENSEMBLE: X-mal erzaehlt.


EIN ANDERER: Unueblich fur die Gegend, daB welche da Hand in Hand gehen.

EIN ANDERER: Noch dazu Maenner!

Und weiter

ICH: - angesichts der Regentropfen-

DER ANFUHRER: Angesichts: Schon ewig ist mir dieses Wort nicht mehr untergekommen
...  
When he is not being as exorbitant as he is at times here in THE INNOCENTS &  looks to be working, in instances, very much within the Austrian Raimund Nestroy tradition; that is, with a “light touch” which Handke (if you disagree with my claim you might want to take a look at sequences in LAKE CONSTANCE & THEY ARE DYING OUT) has not lacked since his beginning. What is that series of musically formed insults at the end of PUBLIC INSULT/ PUBLIKUMSBESCHIMPFUNG but the kind of joke that Haydn made at moments in his Surprise Symphony                     an echo of which reappears here as quoted above. So much then for that technical observation. Handke in interviews has frequently stated that he’s not terribly adept as a playwright; I would say that looking at how he has developed his very own kind of play-wrighting he has become quite adept, and in the care he takes that they can be read as books.
If INNOCENTS is Handke’s latest play within the context of a second phase that features exchange of discursive speeches – many of them monologues! = instead of the serial musical means characteristic of so many of the first 1967-1992 stretch, yet initially, at INNOCENT’S opening, something very different transpires: Handke - the Handke as monologist who has not been in evidence but for the once in his SUBDDAY BLUES, to put it in plain English: the playwright asks the director to create a world on stage that realizes his imagination,        INNOCENTS is a kind of fantasia           in that (and only in that) respect is INNOCENTS the proper continuation of Handke’s immediately preceding STILL STORM (FN 12 + LINKS). It’s Prospero’s world indeed, but here, in INNOCENTS, the problem for the director is how to put formalized                 monologue & dialogue interieur
-  a play conducted inside a head -   how to transpose something as odd as that, and have it acted out on stage: how is that to be realized?
I would posit that the production needs to have the quality of
AS IF
It must be light as a feather   & preferably be ACTED BY CHILDREN that kind of childish seriousness would work best, I also felt the same for        THEY ARE DYING OUT   +               I can’t say that there is any other playwright whose work I know where such an approach seems fitting.
Put yourself in your daydreaming mind as you sit by the road, of your fantasy and think about staging it and not as a comic strip???
Gibt's denn das, dass einer, der trauemt, in seinem Traum das
erste Wort hat? - Ja, in einem Wachtraum.
 And in public in such a way that an audience will be interested in that act of self-absorption.


=IV=
TECHNICAL MATTERS 
Handke keeps re-iterating that he doesn’t really know how to write regular plays while simultaneously descrying the well-made play – yet & what a YET it is, within his own now elaborate non-naturalist happening terms, in which he prefers to be appreciated, he does an awfully good job, even in as exorbitant a piece like INNOCENTS whose strong basic suspension bridge architecture supports a long long road that itself alters the audiences sense of time, is not immediately apparent below a busy busy surface… 

THUS let me just focus on a single and exceedingly important of his typical transitions, the work of a first rate joiner – recall Handke’s pride in being of the lean carpenter crew, and note the fitting he devises, its own fittingness – 

First, recall or make acquaintance with the manner in which Handke introduces, creates what I call his Prospero FANTASIA:


ICH DER ERZAEHLENDE:
Kommen lassen. Anfliegen lassen. Traumen lassen. Helltraumen. Umfassend trauemen. Verbindlich! Freitraumen. Wen? Mich? Uns? Traumtanzen lassen. Gestalten lassen. Umgestalten lassen. Atifeinandertreffen lassen. Wen mit wem auffeinandertreffen lassen? Wen gegen wen? Kommen lassen erst einmal die Szenerie: Und da kommt sie, da erscheintsie, da fliegt sie mich an, da erstreckt sie sich, die Land-strasse, vorderhandleer. Und indem ich mir das laut vorerzahle, ist die Strasse auch schon bevoelkert mit mir, der ICH am Rand der Strasse daher-schlendere, mit ausgreifenden, epischen Schritten, vorderhand allein. Allein bevoelkernd? So sehe ich es, so erscheint es mir, in meinem Aus-schreiten unter einem grossen Himmel welcher den Fruehling ausstrahlt, wieder einen Fruehling, noch einen Fruehling, in meinem zeitweisen Mich-ummich-selber-Drehen, Innehalten, Ruckwarts- und Vorangehen. Und es geschieht jetts, dass ICH mich am Rand der Landstrasse, der Departementale, der Carretera, der Magistrala niederlasse. Da zeigt sich naemlich eine Sitzgelegenheit, ein Gestell aus Holz, Stein, Beton, eher ein Verschlag. Auch Schilfteile sind darunter. Es konnte sich um einen ausfrueheren Zeiten am Strassenrand uebriggebliebenen, langst ausgedienten Milch-stand handeln, oder auch um den dachlosen Rest einer seit langem auf-fgelassenen Bushaltestelle, einer Schafhuerde oder die Ueberbleibsel einer Imbissbude? Eines vom Winde verwehten Zeitungskioskes? Einer
all ihrer Sichtschutxlanken beraubten und nach saemtlichen Himmelsrichtungen offenen Beduerfnisanstalt? Oder ist das die Ruine der aus wieder einer anderen Vorzeit stammenden Rinder…-  nur noch ein Truemmerhaufen am Strassenrand zeugt?.. So oder so wo ich mich unauffaellig sitzen sehe) beguenstigt durch das Grau in Grau des Stapels wie meines Gewands.

ICH, der Dramatische:
Gibt's denn das, das einer, der trauemt, in seinem Traum das
erste Wort hat? - Ja, in einem Wachtraum.

And this is how he pulls out of it, about 30 thousand words later: actually if you know that Handke knows how to make you experience prose – most obviously in his novelty THE ABSENCE = as film, periodically so in SIERRA DEL GREDOS, and that by grammatical means he segues the reader into a dream state in ONE DARK NIGHT, you might think, that INNOCENTS would work best as a film

Und jetzt (sie schaut durch das Fernglas das vorn an ihrem Guertel baumelte, eschaut und schaut, himmelwarts, horizontwaerts, in die eine Richtung der Strasse) in die andere) ist dann unversehens auf etwas fixiert, dreht und dreht an dem Glas, behutsam, bedacht, kein Gerauesch zu machen. Ausruf um Ausruf hoere ich trotzdem von ihr, gefluesterte Ausrufe) fast wie Fluestergebete) unverstaendlich)…  Waehrend ICH still stehe - nur die Arme breiten sich aus und bleiben so -) reisse ich die Augen auf Und vor ihnen verschwindet jetzt nicht bloss DIE UNBEKANNTE) und mit ihr das VOelkchen der UNSCHULDIGEN sondern auch in einem langlangen einzigen Augenblick die Szenerie. Wie das? Die Landstrase sie vergilblt bleicht aus) wird durch-sichtig) verduftet verkruemelt sich) sang- und klanglos. Und ich reibe mir die Augen) wie um mir in diese die Landstrasse zurueck - hinein – ZU reiben. Baby) come back! Aber nichts da - nichts mehr da - ausser meinem
Unterstand der nun so wie ich im frenetischen Weiter-die-Augen-Reiben an ihn stosse} mit gewaltigem Kraeh zusammenfaellt. Zu nichts
als einem kleinen Latten- und Stangenhaufen. Nur das Windrad
daran} erst jetzt faellt es mir auf ragt heraus und dreht sich dreht sich
In einem Reallieh"0 wo weit und breit nichts zu sehen ist als in Monumental:&.fern die aktuelle die Realzeit mit der aktuellen Temperatur
als Zugabe. Ah, das alles mein unser Abenteuer den grossen Bogen
Strasse den grossen Bogen Zeit erzaehlen. Dazu aus dem Hintergrund
das Echo der STIMME DER UNBEKANNTE
Und jetzt - und jetzt - und jetzt -. Dazu Rabengeschrei wie Klagerufe} von mir dann nachgeahmt

And there ensues the final exchanges between the
 Narrating & Dramatic “I” the twin perspective that governs the play,
dialectical in its own way

if only to please Scott Abbott.




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